1% felajánlás "Együtt minden sikerül" Adószámunk: 18311927-1-02
2012. július 04., szerda 20:37

Vigyázat: nyár! Hőségriasztás, III. fokozat!

Írta:  Iveszics Tünde
Értékelés:
(0 szavazat)

Pár éve hallottuk ezt a kifejezést először, azóta azonban megtanultuk, hiszen nyaranta egyre többször szerepel a médiában ez a figyelmeztető felhívás.  A nyári nagy meleg, a kánikulai hőség, amikor a napi átlaghőmérséklet legalább egy napra eléri, vagy meghaladja a 25 (I és II. fokozat) illetve 27 (III. fokozat) fokot, nagyon megviselheti szervezetünket. Leginkább az idősebbek és a kisbabák tűrik nehezen a kánikulai forróságot. A kicsik ilyenkor nyűgösebbek, hisztisebbek, étvágytalanok, kevesebbet alszanak, vagy éjszaka többször is felébredhetnek. Az időseknek még a mozgás is nehezükre esik, és a legtöbben nem figyelnek természetes szomjúság érzetükre, ami szintén sok probléma, testi tünet kiindulópontja lehet.

Az alábbiakban néhány hasznos ötletet olvasható, amivel könnyebbé tehetjük e nehéz napok, hetek elviselését, valamint kicsit jobban érezhetjük magunkat a rekkenő melegben is.  

Folyadék bevitel 

vizAz egyik legfontosabb a nyári melegben kicsiknél, nagyoknál, felnőtteknél és gyermekeknél egyaránt a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék bevitele. Sajnos gyakran hajlamosak vagyunk a szervezet jelzéseit figyelmen kívül hagyni e téren, és nem iszunk eleget. Fokozottabban kell figyelni a kisgyermekekre, mivel a kicsik gyakorta nem is jelzik, ha szomjasak, vagy belefeledkeznek a játékukba. A legkisebbek pedig inkább nyűgösebbek, sírnak, esetleg kevesebbet vagy többet, alszanak, és alvásuk is nyugtalan. Az egészen kicsi, anyatejes babáknál elég, ha kizárólag szopnak. Ha nagyobb a baba, vagy már nem szopik, természetesen akár félóránként is meg lehet kínálni folyadékkal. 
letltsFolyadék pótlására gyerekeknél és felnőtteknél egyaránt a legjobb a víz, amibe tehető kevés citrom is. A citromnak keleten hűtő hatást tulajdonítanak, ami a testet belülről és kívülről alkalmazva is lehűti. Ezért jó nyáron, az oly régóta ismert és bevált limonádé. Cukor helyett mézet (másfél éves kor felett), vagy valamilyen kevésbé feldolgozott édesítő növényt (például steviát) javaslok édesítés gyanánt, de a legjobb édesítés nélkül fogyasztani, kicsit hűsen. Ha a gyermek nem fogadja el a vizet, fél éves kor után kínálható neki friss gyümölcsök leve, ami hígítható vízzel is. A cukros üdítőket nem javaslom, hiszen az üres kalóriák mellett nem csillapítják megfelelően a szomjat és ráadásul a cukor vizet köt meg, ami nem a test hidratálását szolgálja. A kávé vízhajtó hatása révén nem a nyár frissítő itala. Az alkohol hatása fokozottabban érvényesül, így az is kerülendő. 
A csecsemők folyadékigénye fél éves korukig 150 ml/ testsúly kilogramm. Fél éves kor után a napi bevitel körülbelül egy liternyi, ami 3 éves korra elérheti a 1, 5 litert. Nekünk, felnőtteknek napi 2-3 litert kellene fogyasztanunk, de különösen nagy melegben (de lázas megbetegedések esetén is!) ennél többet kellene meginnunk. 
A kínált folyadék hőmérséklete gyermekeknél ne legyen túl hideg, még nagyobb gyermekeknek sem. A kicsik nagyon érzékenyek a hőmérsékletekre. Ami nekünk kellemesen hideg, nekik már jéghidegnek is tűnhet. Mi, felnőttek azonban már nyugodtan ihatjuk hűtve is a folyadékot. 
Gyermeknél különösen fontos, hogy mindig friss folyadékot, és ne állottat kapjon. Még a vízben is elszaporodhatnak a kórokozók a nagy melegben, ha az sokat áll a pohárban, műanyag palackban (főleg, ha a palackból ittak előtte).  

Öltözködés

jnkjMindig természetes anyagból készült ruhát (pamut, len) ajánlott viselni, ami jól szellőzik, nem szorít, nem nyom sehol, szellős, kellemes viselet. Ha lehet, a ruha anyaga ne legyen átlátszó, szövése jobb, ha sűrű. A sötét színű ruhák helyett nyárra inkább a világos alkalmas, ami valamelyest visszaveri a nap sugarait.
A tűző napon jó szolgálatot tehet egy jól megválasztott kalap, hiszen testünk legmagasabb pontja fejünk, amit védelem hiányában, direktben ér az erős napsugárzás. A gyermeked fejére is mindig kerüljön kis, karimás vagy siltes sapka, kendőcske, vagy kis kalapocska. 
A nyár másik fontos kelléke a napszemüveg, hiszen az UV sugarak a szemre is károsak. Már kisbabáknak is kapható napszemüveg, ami nyaraláskor lehet hasznos. Minőség tekintetében nem biztos, hogy a legdrágábbat kell megvenni a megfelelő védelemhez (a híradásokban minden nyáron beszámolnak a szemüvegek teszteléséről, érdemes megnézni egy-egy ilyen adást).
A ruházathoz tartozik a megfelelő lábbeli viselése is. Legjobb (még férfiaknak is) a szandál, a papucs, vagy pamut, könnyű, szellős cipő. A lábnak azonban a legkellemesebb a mezítláb járás lenne, lehetőleg természetes talajon.  Gyermekeket is érdemes arra bíztatni, hogy sokat szaladgáljanak mezítláb, természetesen biztonságos talajon (füves, kavicsos, homokos talajon, vízparton), így a láb szellőzése mellett a lábboltozat is megfelelően tud kialakulni, fejlődni. 

Hő- és napvédelem 

mklGyermekkel, még nyaraláskor is javasolt, hogy nagy melegben lehetőség szerint 11 és 15 óra között a legjobb a lakásban tartózkodni. Az ezen kívül eső időben is csak lombárnyékban javasolt a levegőzés, játszótéri móka és a strandolás. Sétához a kora reggeli, vagy késő délutáni időpontok alkalmasak. Ugyanez érvényes idősebbekre is.
A bőrt mindenképpen megfelelő fényvédelmet biztosító napozókrémmel szükséges megvédeni a káros UV sugaraktól, a leégéstől, ami még árnyékos helyen is bekövetkezhet. A babáknak kifejlesztett fényvédőkre jobban odafigyelnek a gyártók, így ezeket ajánlom. Jelenleg kutatások folynak arról, hogy jók-e a nagyon magas faktorszámú fényvédőszerek, illetve a fizikai vagy kémiai fényvédőt tartalmazók a megfelelőbbek (egyébként, egy egyszerű hidegen sajtolt növényi olaj körülbelül 4-6-os faktorszámmal rendelkezik).
Napozás, napon való tartózkodás után, este jól esik a bőrnek valamilyen hűsítő nyugtatószer (gyermekeknek és a felnőtteknek is). Jó hatású a bőrre a termálvíz (ezt illatszerboltokban, gyógyszertárakban lehet megvásárolni) permete, ami ásványi anyagokat is tartalmazó, frissítő spray, és szinte azonnal kellemes, hűs érzetet biztosít (ez a szer napközben többször is használható az egész család bőrére melegben, vagy fokozott izzadás esetén). 
ko
Víz közelben, még a legkisebb babának is (úgy fél éves kortól) jól esik a hűsítő fürdőzés, ajánlott ruhában, kis pólóban, karimás sapkában bevinni a vízbe, amit időnként tanácsos bevizezni. Jók a természetes vizek, vagy strandon a babapancsolók (de csak azok, ahová nem áztatják bele a felnőttek a lábukat). /A kicsiknek először a lábát szükséges lógatni, himbáltatni a vízben, vagy a kezecskéjével hagyni kell, hadd csapkodja a vizet./
Mindenkinek jól esik a nagy melegben a napközbeni többszöri zuhany, vagy hűs fürdő. E lehetőség hiányában pedig a gyakori vizes ruhával, szivaccsal való áttörlése a testnek hozhat felfrissülést. Alkalmazni lehet még a hideg borogatást, vagy hűvös lábfürdőt is. Ezek szinte azonnal megkönnyebbülést hoznak. A legkisebbeknek pedig a lakásban, az erkélyen is varázsolható strand, kis műanyag medence, vagy egy lavór segítségével. 
Természetesen mindenkinél nagyon fontos szempont, hogy csak annyit tartózkodjon a rekkenő hőségben a napon, amennyit feltétlenül szükséges. Napozókrémek használata nagyon fontos a szabadon lévő testrészeken ilyenkor is, főleg az arcra érdemes fényvédelmet is adó krémet kenni. 
jjjjA lakásban érdemes besötétíteni, és éjjel szellőztetni. A ventillátor folyamatos használata sem optimális, hiszen nagyon kiszáríthatja a szervezetet. A klíma rendszeres, évenkénti ellenőrzése szintén nagyon fontos, hiszen a nem jól karbantartott hűsítő berendezés számos betegség okozója lehet. 
A fizikai munka még a fiatalok szervezetét is megviseli, így kerülendő a tikkasztó hőségben!
Még nyaralás előtt érdemes felkészülni a napégésre és napszúrásra is, hiszen előfordulhat a legnagyobb odafigyelés ellenére is. Napégésre külsőleg a termálvíz mellett, az alábbi gyógynövényeket javaslom:
  • aloe vera készítmények (friss növény, spray, gél, krém)
  • kamilla (gyulladáscsökkentő, borogatáshoz, fürdő adalékanyagaként)
  • körömvirág (főzet, krém)
  • levendula (aromavízként, vagy illóolaj formában fürdővízhez csöpögtetve)
  • paradicsom
  • uborka
A gyógyszertári, bolti szereknél, érdemes odafigyelni arra, hogy milyen anyagokat tartalmaz a fő hatóanyagokon kívül a kiválasztott szer. A legoptimálisabb, ha csak természetes anyagokat tartalmaz egy kiválasztott szer. Jó hatású a panthenol is. Fontos, hogy ételeink tartalmazzanak sok C és E vitamint, valamint béta karotint, hiszen ezek nagyban elősegítik a bőr mielőbbi gyógyulását.
Napégés után akár több napig is kerülni kell a napon való tartózkodást! Ilyenkor a legjobb a hűs szobában pihenni.
Napszúrásra javaslom a Schüssler sók közül a Nr 8-as só, a Natrium chloratum adását D 6 –ban. A tünetek kezdetekor 2 órán keresztül, negyed óránként 1 tbl. elszopogatása javallott, majd napi 3x1 tbl., amíg panasz van. A 2-es só mellé adható Ferrum phosphoricum (Nr 3-as só) is D12 –ben. Homeopátiás szerek közül a modalitástól függően választható szerek (láz esetén Aconicum vagy Belladonna 9 CH-ban, fejfájásra Glonoinum 9 CH, és heves szomjúság érzés esetén Bryonia 9 CH, szomjúság érzés hiánya és remegés esetén pedig a Gelsemiumot, szintén 9CH-ban javaslom.
Természetesen szükség esetén az orvos megkeresése is indokolt! Főleg idősek és gyermekek esetén szükséges figyelni és komolyan venni a panaszokat.

Táplálkozás 


jjjkkJavasolt a könnyű ételek fogyasztása. Krémlevesek, turmixok, joghurtos ételek, gyümölcsös, zöldséges ételek a legjobbak. Jó, ha nem terheljük fölöslegesen szervezetünket nehéz, zsíros, cukros vagy nagyon fűszeres ételekkel. Fontos azonban a megfelelő só-, és ásványi anyagok bevitele is. Természetesen nem az ételek túlsózásáról van szó ez esetben. 
Javaslom a házi gyümölcsös joghurtot (joghurt és nyári gyümölcsök édesítővel, mézzel összekeverve), vagy házi fagyit (előbbi, akár joghurt nélkül elkészítve), valamint a hideg gyümölcsleveseket, turmixokat, zöldségleveket, leveseket minden mennyiségben. Párolt húsok, grillezett zöldségek, nyári főzelékek is nagyon finomak. Köretként a zöldség a nagy melegben elegendő lehet.

Gyermekek táplálása

bjjMivel ilyenkor mi magunk is kevésbé kívánjuk a nehéz, laktató ételeket, a gyermeknek is könnyű, úgynevezett nyári ételeket szükséges kínálni. 
Egy éves korig főleg zöldség és gyümölcs képezze a táplálás alapját. A fehérje bevezetése kicsit eltolható, akár el is halasztható.
Ha már kap fehérjét (húst, tejterméket), azok adását nem kell túlzásba vinni. Inkább könnyű joghurtos, gyümölcsös édességeket kell kínálni. Húst elég, ha heti 2-3x kap. Az étrend alapját ekkor is a gyümölcs és a zöldség adja. Ezekből ez időben igen nagy a választék. Kínálható nyersen, vagy leves, főzelék, szósz, köret formában, vagy salátaként tálalva. 
Nagyok szeretik a gyümölcsös fagyikat, jégkrémeket, jégkásákat a gyerekek, amit házi alapanyagokból is könnyedén elkészíthetőek. Azt gondolom érdemes kísérletezni. 
Ha nagyon étvágytalan a gyermek, érdemes figyelni a tálalásra, arra, hogy kívánatos legyen a gyermek elé letett étel. Lehetőség szerint étkezzen együtt a család, hiszen ekkor mindenkinek jobban esik az étel.
 

Rovarok, szúnyogok

jjkRovarok, szúnyogok riasztását lehetőleg természetes készítményekkel oldjuk meg. Ilyen például a citromolaj, citromfű, menta, levendula, eukaliptusz illóolaj, vagy akár a vanília illata is. A levendulát frissen szedve is kiteheted a lakásban, napokig érezteti hatását.
Szúnyogcsípésre javaslom a hideg vizet, ami szinte azonnal csillapítja a viszketést. Jó hatású az almaecet, a hagyma leve, vagy a frissen préselt petrezselyem leve. Ha van friss menta, az is tehető a viszkető területre. Homeopátiás szerek közül az Apis mellifica 9 vagy 15 CH, a Histaminum 9 vagy 15 CH adható. Nem tudományos, de gyermekkoromban szokás volt keresztet rajzolni körömmel a csípésre, illetve nyállal jól benedvesíteni a viszkető helyet. Szerintem sokan teszik ezt még ma is, és néha még én is keresztezek.

Egyéb tanácsok

hkA fokozott izzadást érdemes nem káros anyagokkal teli dezodorokkal enyhíteni. A gyakori mosakodás, zuhanyzás, és esetleg illóolaj használata, megkönnyebbülést hozhat mindenkinek! (Érdemes kipróbálni pár napig a dezodor mentességet). Létezik már szódabikarbóna vagy hintőpor alapanyagú krém is, ami bőrbarátsága mellett a környezetet is kíméli. Belsőleg zsálya, vagy izsóp tea fogyasztását javaslom, napi 1-2 alkalommal. Ezeket a gyógynövényeket akár a fürdővízbe is bele lehet tenni. Használható almaecet és citromlé keveréke is, valamint kukorica liszt (felszívja a felesleges izzadságot) is a kellemetlen tünetek csökkentésére.
Jó hatású a savasító ételek kerülése, a szervezet lúgosítása. A megfelelő táplálkozás és kellő folyadék bevitel ez esetben is sarkalatos. Javaslom a hónalj szőrzet eltávolítását is. Mindezek mellett érdemes odafigyelni lelki életünkre, az időnkénti relaxációra, de a rendszeres testmozgásra is.
jjklA gyógyszereket érdemes hűtőbe tenni!
Ha rendszeresen szed gyógyszert, érdemes megbeszélni az orvossal a gyógyszer folyadék háztartásra gyakorolt hatását!
Bármilyen szokatlan tünetet észlel, keresse fel orvosát! 
Fokozottan figyeljen a tünetekre, ha krónikus beteg, vagy több gyógyszert szed egyszerre!
Lázas betegeknél a megnövekedett folyadék igényre fokozottan kell figyelni!
Autó vezetésekor is fokozott figyelem szükséges, hiszen a reakció idő megnyúlik, bágyaszt a nagy meleg, elvakíthat a nap is és hamarabb bekövetkezik egy nem várt baleset.

Tartalmas nyarat kívánok! 

Iveszics Tünde, védőnő, családgondozó, természetgyógyász

e-mail:   Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
telefonszám: 06-30/491-02-30

 

 

Megjelent: 1995 alkalommal Utoljára frissítve: 2012. július 25., szerda 19:17
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Adó 1%

Kérlek támogass minket adód 1%-val!

adószámunk:

18311927-1-02

Keresés az eletmodpecs.hu-n